RSS Feed

Recension: Chantelle – Avocado Oil and Walnut Exfoliating Face Mask

Chantelle (Gunry) är en ansikstmask som man kan finna på lågprisbutiker och även i vanliga matvarubutiker. De ger sken av att vara ett fantastiskt budgetalternativ när det kommer till ansiktsmasker. Men. Är de verkligen värda att lägga pengar på?
Dagen efter behandlingen så blev min hud alldeles fantastisk – ren, klar och lysande. Men vad hände innan dess? Och framförallt – vad hände efteråt?


Jo. För det första så var masken lite svår att applicera då det var lite för lite produkt i paketet. Eller, det är inte för lite produkt, det är snarare så att det är preciiis så mycket som du behöver – därför blir det problem om du råkar vara optimistisk i början och lägger lagret lite för tjockt. Valnötskornen känns sköna mot huden, men de är alldeles för stora – om man inte har fet hy och väldigt lätt handlag så finns det stor risk för att rispa hyn.
Gott luktar den iallafall. Många masker kan dofta så att det nästan sticker i näsan, men denna har en dov och behaglig doft som varken känns artificiell eller “påtvingande”.

Direkt efter att jag sköljt bort asiktsmasken så kan jag se att huden har en märkbart jämnare hudton, vilket i mitt fall innebär att jag nu är helt vit, och att röda fläckar efter små blemmor har försvunnit.  Huden känns mjuk och len, på ett babysätt. So far so good.

Morgonen efter. Huden är fortfarande fin, men nu är den ungefär lika fet som om jag hade smörjt ansiktet i bacon. Jag genomgår dagen med samma rutiner som jag har varje dag. Går och lägger mig igen.

BOOM!

Det har nu gått drygt 40 timmar sedan jag använde masken och det är som att någon har koncentrerat hela min talgproduktion till ansiktet. Ansiktet är så fett att det faktiskt är lite äckligt att peta på huden. Jag har fått mina två första regelrätta finnar(stora) på ett halvår. Tjena, vad de gör ont! Plitor sticker upp här och var. Det känns som att jag har gjort en snabbresa tillbaka till min tidiga tonår. Och då mådde jag väldigt dåligt över mina acneproblem i tonåren.

Jag förbannar det faktum att jag ens valde att testa denna produkt, och jag avråder er från att köpa den. Det finns långt mycket bättre produkter i samma prisklass! Eller varför inte göra en egen mask hemma? Lite längre fram i veckan kommer jag att tipsa om billiga hemmamasker.

Betyg? -1/5
Köpa igen? Aldrig någonsin.
Var? ÖoB, Rusta och liknande lågprisbutiker.

Leave a Reply

