RSS Feed

“Moisture is the essence of beauty”

När jag gick i högstadiet så var mitt intresse för hudvård ganska måttligt, och jag lyssnade blint på vad andra sa till mig. Min mor var inte till någon hjälp då hon har en hy från himmelen. (Hon är 50 år och har inte en rynka – och jag tvekar på om hon någonsin använt återfuktning eller…. tja, någonting överhuvudtaget.) Internet var det inte att tala om, kunskapen om skönhet var inte alltför lättåtkomlig på world wide web på den tiden. Dessutöver kostade det skjortan att vara uppkopplad mot internet. Vem har råd att surfa till priset av 2kr/minut?!

Så, vilka hade jag att vända mig till? Jo, tjejtidningar och klasskamrater.
Tjejtidningar var inte att tala om, de var inte alls lika informativa som dagens motsvarigheter. Det lämnade mig med mina klasskamrater.
Nu när jag tittar i backspegeln vet jag att jag innerst inne visste att de inte hade en aning om vad de snackade om, men vad gör man inte när populäraste tjejen i skolan berättar högt och tydligt hur saker skall gå till?
På grund av denna avsaknad av relevant information så gick jag igenom hela högstadiet och smörjde in min kropp med Body Lotion, Body Milk, Body Cream och Body Butter. Samtidigt. Tjejerna i skolan sa att man “måste” använda alla – annars gjorde man fel.
Tro fan att min kropp började klia enormt efter ett tag…

Här kommer lite information om vad som skiljer produkterna åt, och när de passar;

BODY LOTION / BODY MILK:
Body lotion, eller body milk som det ibland kallas, är rinnigare i konsistensen än både body cream och body butter. Body lotion/milk är återfuktande på en nivå som passar de människor som har en normal hud. Denna lätta konsistens tas väldigt snabbt upp av huden, och passar extra bra i varmare klimat, eftersom produkten snabbt absorberas in i huden. På sommaren så har vi alla en mer återfuktad hud oavsett vilken hudtyp vi har, så body lotion/milk passar de flesta på sommaren (om du inte har extremt torr hud).
Body lotions/milks doft är inte särskilt intensiv, och doften försvinner snabbt efter att du har applicerat produkten på kroppen.

BODY CREAM:
Body cream påminner i mångt och mycket om body lotion/milk eftersom den är uppbyggd på samma sätt, dock är body cream tjockare i konsistensen. Enkelt beskrivet så är body cream snäppet fetare och passar till dem vars hud är lite torrare än normalt. Body cream passar bra på vintern för de som har normal hud, samt bra på sommaren för de som har torr hud.
Body cream verkar längre och lämnar huden mjuk mycket längre än vad body lotion/milk gör. Dessutom hänger doften kvar bra mycket längre!

BODY BUTTER:
Body butter är den absolut fetaste av de olika produkterna. Body butter är inte uppbyggd på samma sätt som de övriga, utan bygger oftast på naturliga ingredienser såsom kakao- och sheasmör. Dessa smörtyper är djupt återfuktande och passar perfekt när din hud är trött och glåmig. Det tar ganska lång tid för produkten innan du känner dig helt torr, men i och med att huden blir oerhört mjuk och väldoftande så kan det vara värt att springa runt och torka… Body butter är bra för torrisar året runt, samt de med normal hud(med tendens tills torr) på vintern.

Min egna hud är ganska normal, så jag använder body lotion på sommaren, body cream på vintern och body butter 1-2ggr per vecka under vintern.

Leave a Reply

